REPORTAGE - HÅLLBARHET & INSPIRATION

Återanvändning ger verksamheten nytt liv – förlängd livslängd på industriell nivå

Mitab liknar på många sätt andra framgångsrika företag inom svensk möbelindustri. Men deras fokus på återanvändning sticker ut. "Jag känner ett ansvar att göra allt jag kan", säger Mitabs vd Peter Torstensson som berättar om hur branschen kan utvecklas i en mer hållbar riktning.

27 november 2023
Mitab
Mitabs vd Peter Torstensson berättar om hur företaget arbetar med hållbarhet. Foto: TMF

Mitab har tillverkat möbler för offentliga utrymmen sedan mitten av 90-talet och i dag äger Peter Torstensson bolaget tillsammans med sin bror Marcus. När brödernas pappa startade företaget 1979 var fokus på hemmöbler. 

– Man skulle kunna säga att vi föddes in i företaget. När jag var liten brukade jag och min bror umgås med vår pappa i fabriken på lördagar, bygga hyddor av kartonger och hoppa i polyeterhögarna. Vi såg ut som små askmoln när vi kom hem till mamma, berättar Peter. 

Torstenssons egna barn har inte visat samma intresse för att följa med pappa till fabriken. Däremot har de varit en stor inspirationskälla till hur företaget har utvecklats.  

– Mina barns syn på hur människor lever och använder jordens resurser har definitivt påverkat mig. Jag förstår deras oro eftersom det är de som kommer att ärva det vi gör i dag. Så jag känner att jag inte bara kan överföra ansvaret till nästa generation eller nästa medarbetare utan att göra allt jag kan i dag för att göra rätt. 

”Vi hjälper dig att återanvända dina möbler”

Företaget har tagit ett stort steg i riktning mot återanvändning – och gjort det till en del av sin affärsidé. Men vad innebär begreppet återanvändning för Peter Torstensson? 

– Traditionellt har återanvändning handlat om att laga någonting som gått sönder eller byta ut en reservdel. Inte om att ta en hel grupp produkter och förlänga deras livslängd. På Mitab arbetar vi nu med återanvändning på industriell nivå. Ett av våra senaste projekt var att renovera 137 stolar för Örebro universitet. Vi demonterade stolarna, klädde om dem i nya tyger och lagade ett antal stativ. Men det behöver inte vara hundra möbler, det kan vara fem soffor eller tjugo stolar. 

Vad innehåller Mitabs återanvändningserbjudande? 

– Vårt återanvändningserbjudande börjar när produkten är ny, så det vi säljer nytt ska vara lätt att återanvända. Det är vårt förhållningssätt. Vi återanvänder såväl våra egna som andra tillverkares produkter. Återanvändning ger produkten ett nytt liv, ofta till en tredjedel eller halva kostnaden för en ny. Men den viktigaste fördelen är att vi gör det med en tiondel eller mindre av det totala koldioxidavtrycket för en ny produkt, säger Peter. 

Möbelindustrins fokus på återanvändning är blandad – men har ökat de senaste åren. Nu vill Peter se att man samarbetar mer för att skapa gemensamma riktlinjer för hur man kan arbeta med återanvändning. 

– Återanvändning är en relativt ny idé. Jag skulle säga att det knappt var ett problem för fem år sedan. Internt har jag pratat mycket om hur viktig återanvändning kommer att vara för oss. För att ena branschen skulle jag vilja se ett samarbete mellan möbeltillverkare och licenserade möbelåtertillverkare i hela Sverige. Detta skulle skapa en branschkonsensus om hur vi kan arbeta med återanvändning. 

Ni har infört ”standardiserade priser för reservdelar och renoveringsarbeten”. Vad handlar det om? 

– Vi anger i vår prislista vad det kostar att renovera, måla om eller byta ut delar. Våra kunder vet detta när de köper, och de verkar uppskatta det. Vi förlänger livslängden på en produkt med många år genom återanvändning. Efter ett tag kan detaljer bli slitna eller tyger kan kännas daterade, så det är bra att kunna renovera i stället för att köpa nytt. 

Språkprojektet som säkrar rätt kompetens

På Mitab har man även lanserat ett nytt språkprojekt för att kunna ta in kompetens utanför Sverige. Projektet innebär att man utbildar medarbetare på arbetstid med en utbildad lärare. 

– Att rekrytera textil och i viss mån industriell produktionskompetens är svårt i Sverige. Hela vår bransch hade haft svårt att fungera utan arbetskraftsinvandring. På textilsidan är 80 procent av vår personal av utomsvenskt ursprung. Språket är nyckeln till att känna sig uppskattad och kunna ge sitt bästa på jobbet. Projektet har varit värt varenda krona. Dels på grund av glädjen att hjälpa människor att utveckla sitt språk, dels för att det gör vårt företag starkare när vi förstår varandra bättre och när människor trivs på jobbet och stannar hos oss länge, säger Peter.