NYHET - MÖBLER & INSPIRATION

Mångsidiga Edsbyn står inför nästa förvandling

Från tillverkning av möbler, via skidor till kontorsmöbler – företaget Edsbyn kan konsten att följa marknaden. Och nu väntar nästa förvandling. Med nya vd:n Cecilia Sebesta i spetsen gör kontorsmöbeljätten helt om gällande varumärke, kommunikation och design.

2 februari 2024
Produktionsmiljö på Edsbyn - i en byggnad på 40 000 kvadratmeter.
Produktionsmiljö på Edsbyn - i en byggnad på 40 000 kvadratmeter. Foto: OTW

Det känns lite som att Edsbyverken aldrig ska ta slut när man åker förbi den 478 meter långa fabriken längs länsväg 301. Byggd i rött tegel och blå plåtdetaljer sträcker den 40 000 kvadratmeter stora byggnaden ut sig i Hälsingelandskapet. Där har den legat sedan 1967, men själva företaget startades redan 1899. Då som ett möbelsnickeri i centrala Edsbyn. 

– Företaget Edsbyn blandas ofta ihop med orten och bandylaget. Vår logga är Edsbyn, vår mejladress är Edsbyn och vår hemsida är Edsbyn, många tror därför att vi jobbar på kommunen. På orten säger de ”Jag jobbar på verken” i stället, säger Viktoria Åberg, HR-chef på Edsbyn.  

Till dagens kontorsmöbeljätte med 150 anställda gick företaget bland annat via fem decennier av skidtillverkning. Av spillmaterialet från skidorna gjordes även stolen Fanett, designad av ikoniska finska formgivaren Ilmari Tapiovaara och tillverkad i smått makalösa fem miljoner exemplar.  

Viktoria Åberg - HR-chef på Edsbyn.
Förmågan att ställa om har alltid funnits, men kärnan har varit hantverkskunnande och träbearbetning, säger Viktoria Åberg.

Precis som fabriksbyggnaden präglar sin omgivning har företaget också stor betydelse för orten och folksjälen – och vice versa.

– Har man en historia som är 125 år förstår man vilket avtryck företaget gjort. Och jag är otroligt imponerad av den entreprenörsanda som bolaget är sprunget ur. Hur många bor här? Ändå finns ett företag vars affärsidé har utvecklats och återuppfunnits flera gånger, säger Cecilia Sebesta.

Hon är nytillträdd vd på Edsbyn. Tidigare har Cecilia Sebesta jobbat i branschen både nationellt och internationellt, men till skillnad från många andra vd:ar i branschen kommer hon inte från produktionssidan, utan från kommersiellt håll där hon bland annat jobbat med exportförsäljning i över 18 år.  

Edsbyns vd Cecilia Sebesta.
Jag tror inte att jag har blivit utvald för att jag har mest erfarenhet, utan för att jag har en visionär tanke och andra typer av kontakter.  

Med hjälp av medarbetarna ska Cecilia Sebesta leda företaget genom den nysatsning som inleddes redan hösten 2023 och som syftar till att omdana företaget när det gäller såväl varumärke som kommunikation och utbud.

– Vi kommer att fortsätta producera möbler för den offentliga miljön, men det händer en hel del spännande saker på Edsbyverken just nu. Exempelvis utvecklar vi och kommer ut med en hel del nya produkter, men också sättet vi presenterar och marknadsför företaget på ska förändras. Tanken är att vi vill nå ut till en lite annan publik och att vi satsar mer på export framåt, säger hon.

Bakgrunden till skiftet är att det skett en utveckling kring kontoret och dess möbler under pandemin och genom digitaliseringen.

– Kontoret har förändrats och flyter nu ihop med andra mer hotell- eller hemliknande miljöer. Därför finns nu en efterfrågan på andra typer av möbler och när alltmer av arbetet digitaliseras blir behovet av stora förvaringslösningar mindre, säger Cecilia Sebesta.

De nya produkterna kommer få en tydligare lokal prägel och i stället för att lägga ut produktion i utlandet planerar Edsbyn att gå i motsatt riktning. I fabrikens östra ände bygger företaget nu upp en egen stoppmöbelavdelning.

– Att vi tar hem produktionen är det absolut finaste och häftigaste med den här satsningen. Har man ingen anknytning till något blir resultatet generiskt. Orten Edsbyn ger oss en autencitet. Det är här där vi verkar som vi samlat kunskapen och kompetensen och vill kunna erbjuda jobb och försörjning till bra villkor.

.– Att tillverka billigare och sälja mer är inte en lösning, vi har en överkonsumtion och den utvecklingen behöver vi vända på genom att synliggöra vad det är man gör och hur man gör det, säger Cecilia Sebesta.

När det gäller hållbarhetsarbete har Edsbyn och den svenska möbelindustrin i stort en stabil grund att stå på. Här finns ett försprång och en konkurrensfördel för Sverige när EU:s ganska långtgående reformer träder i kraft kommande år. Men mycket finns ännu kvar att göra.   

– Allt handlar inte bara om trä utan även om många andra material som det finns för mycket av. Det ställer krav på samarbete för att hitta sätt där även dessa hamnar i en längre produktlivscykel. Vi har till exempel en stor fönstertillverkare runt hörnet här i Edsbyn, har vi några möjliga samarbeten med dem?

Just samarbeten över bolagsgränserna – även med konkurrenter – är en tydlig röd tråd i Cecilia Sebestas strategi för att fortsätt kunna nå framgång. Inte minst när det gäller att marknadsföra företaget internationellt.

– Svenska möbeltillverkare är väldigt uppskattade på exportmarknaderna, men jag tror vi kan göra mycket mer. Det är så pass dyrt att komma ut och synas och vi skulle kunna bli mycket starkare utomlands om vi kunde samarbeta kring kanalstrukturer för marknadsföring och distribution, säger hon.

I framtiden hoppas Cecilia Sebesta att den stora fabriken i Edsbyn ska bli något av en designdestination. Att platsen ska sättas på kartan för något mer än jättefabriken med den stora röda stolen utanför entrén.

– Mitt mål är att ha mer samröre med designhögskolorna och med kulturen i regionen – kanske ett Campus Edsbyn. Jag skulle vilja skapa en multiarena med allt från ett worklab för att ta fram ny design till egen fotostudio och fabriksförsäljning.

För Edsbyn är vägen framåt tydlig. Det handlar om hållbarhet genom hemtagning, hantverk och ursprung. Ett koncept Cecilia Sebesta tror att många företag skulle ha mycket att vinna på.

– Man ska vända sig inåt och tänka: vad har vi som är unikt att komma med till marknaden? Vad har vi för historia och hantverk som vi kan bidra med? I den hårdnande konkurrensen kommer det att bli allt viktigare att stå ut för något unikt och någonting man tror på.