NYHET

THE YELLOW THREAD – GEMLA, SFF 2024: Möbler som ska leva ett sekel

För Gemla Fabrikers – Sveriges äldsta möbelproducent – är långsiktighet, både bakåt och framåt i tid, ett signum. ”Med rätt skötsel lever våra möbler 100 år eller mer”, säger vd Benny Hermansson. Under Stockholm Furniture Fair bidrar man med stolen VILDA samt bordet SOLO i designbaren The Yellow Thread.

31 januari 2024
Benny Hermansson, ägare och vd på Gemla.
Benny Hermansson, ägare och vd på Gemla. Foto: Lars Dareberg

Hållbarhetsarbete och cirkularitet har länge varit en central del av Gemlas verksamhet. När Benny Hermansson tillträdde som vd och ny ägare för snart nio år sedan startade han upp ett projekt för att se över hur man kunde arbeta mer hållbart. Resurseffektiva, kvalitativa material och hållbara tekniker var några av svaren för att ta företagen in i framtiden.

- Vi har tittat på alla hållbarhetsaspekter man kan tänka sig. Från att säkerställa trä från certifierat skogsbruk till vegetabilisk garvning och efterbehandlingsmetoder. En annan hållbarhetsaspekt vi jobbar med är att vi bara tillverkar saker som någon redan har bestämt sig för att köpa. Vi har inga lager av varor som vi sedan måste göra oss av med, och på så sätt bidrar vi inte till överkonsumtion. Dessutom är böjträ, den teknik vi använder oss av, extremt resurseffektiv. Vår tillverkningsprocess skapar väldigt lite spill, förklarar Benny Hermansson. 

Numera jobbar företaget enbart med naturliga, hållbara material, bland annat har tagellatex ersatt skumgummi. Benny Hermansson återkommer till att återbruk och cirkularitet kräver kvalitativa, tidiga val där företaget äger hela processen i skapandet och säkerställandet av produkten.

- Med rätt skötsel lever våra möbler 100 år eller mer, och det gäller att ge dem rätt kvalitet redan från början. VILDA- stolen som finns med i The Yellow Thread är vanligtvis våra utlåningsstolar då vi renoverar kundernas ordinarie. Det vill säga en stol som håller, och som är en del av en cirkulär affärsmodell som vi har hållit på med ända sedan början av 1990-talet.

I år firar Gemla anmärkningsvärda 163 år som företag med ett långt arv och många produkter i bagaget. Successivt har också exportandelen ökat till dryga 30 procent, där marknader som USA och Australien – förutom huvudfokuset Europa – blivit allt mer aktuella.

Men för att säkra framtiden för varumärket förlitar sig Gemla inte enbart på historien utan har hela tiden en strävan att vara aktuella och relevanta.

- Jag tycker att man måste välja, både när det gäller de produkter man utvecklar och de kunder man riktar sig till. Så våra potentiella köpare vet exakt vad vi handlar om. Sedan måste du arbeta med företagets historia och visa din kreativitet. Vinbaren och studion vi öppnade i Stockholm är ett utmärkt exempel, säger Benny Hermansson.

Mässor fortsätter också att vara en av de viktigaste kanalerna för att växa.

- 2024 fortsätter vi att satsa på att utveckla ett sortiment för hotell och restaurang. Detta fokus ställer extra höga krav på produkternas hållbarhet och slitstyrka. Mässan är ett mycket viktigt skyltfönster för oss i vår strävan att utvidga vår kundkrets. Och mässdeltagande är vår främsta källa för rekrytering av nya kunder. Både på hemmamarknaden och internationellt.

 

Gemla på Stockholm Furniture Fair

Monter: A04:18
Webbplats: https://www.gemlaab.se/

Installationen The Yellow Thread – Gemlas bidrag

  • SOLO (bord) – design: Jonas Bohlin
  • VILDA (stol) – design: Jonas Bohlin
The Yellow Thread-bågen

The Yellow Thread
Under 2024 års upplaga av Stockholm Furniture Fair samarbetar Trä- och Möbelföretagen, TMF, och mässan med designstudion Färg & Blanche och skapar designbaren The Yellow Thread. Installationen tog Färg & Blanche fram för Sveriges EU-ordförandeskap i Bryssel våren-2023 och den visas nu på ett nytt sätt som en av mässans två nysatsningar på mötesplatser för affärer och branschutbyte.
Designbaren är bland annat inredd med möbler och inredning från TMF:s medlemsföretag - designade och producerade utifrån en cirkulär ansats.
Mer om The Yellow Thread