REPORTAGE - INSPIRATION

Skaparen som satte kronan på verket – där den hör hemma

The Crown Armchair är utan tvekan en fantastisk stol. Men vägen till framgång var inte utan friktion. Faktum är att det tog tid innan tillverkarna kunde kliva upp på tronen. Startsträckan var längre än väntat och under de första fyra åren såldes inte stolen i mer än 40 exemplar.

29 november 2022
The Crown Armchair
The Crown Armchair, designad av Chris Martin. Foto: Martin Runeborg

Massproductions investerade mycket i utvecklings- och produktionsverktyg – men det tog tid innan försäljningen drog i gång. Magnus Elebäck, vd och medgrundare, berättar att man drog på ordentligen, men utan resultat. Sen hände något och vinden vände. 

– Jag skulle säga att det tog för lång tid för företag att upptäcka Crowns storhet. Men så småningom började den fångas upp av duktiga progressiva stylister och inredningsarkitekter, och började synas i genomtänkta miljöer. I dag är Crown en ikonisk stol som har blivit vår bästsäljare, med kunder som Cartier och Dior globalt, Goop i Los Angeles och Sony Music i Berlin. För mig är Crown ett bevis på hur vi går från att arbeta med trender till att skapa mer långsiktiga och hållbara möbler, säger Magnus Elebäck. 

Fåtöljen är smart konstruerad, med ett lekfullt inslag. Stolens ryggstöd är placerad på armstöden, som är till synes utan stöd, men förlitar sig i själva verket på en stark och dold stålled. Konstruktionen ger intrycket av att ryggstödet flyter ovanför armstöden och tillåter en öppen ryggdesign. Stolen lanserades för första gången 2013 och har sedan dess utvecklats på flera håll.  

Framgången var ett faktum 

Designern Gustaf Westman kom till Massproductions med en udda förfrågan. Han ville att Crown-stolarna till hans nya kontor skulle kläs in i Argo – ett tyg designat av Raf Simons för tygproducenten Kvadrat, vävt av de långa silkeslena håren från Angorabocken. När Massproductions såg resultatet, som nu säljs som Crown Armchair – The Furry Edition, blev de förälskade direkt. 

Massproductions lanserade även Face Lift, ett koncept som syftar till att förenkla skötsel och restaurering av kunders befintliga möbler. Face Lift förkroppsligades i serien ”The Crown Jewels”, där Massproductions bjöd in artister att renovera begagnade Crown-fåtöljer. Syftet var att inspirera kunder att uttrycka sin personlighet och visa möjligheterna med restaurering. 

Tio år har passerat sedan fabriksägaren där Crown tillverkas hämtade ryggstödet för montering. Designern Chris Martin sade då: ”Nu är det dags att sätta på hatten”, och fick svaret: ”Nej, det här är en krona” varpå han placerade kronan, likt en kröning, på stolens axlar. Det var i den stunden som Martin insåg att stolen hade fått sitt rättmätiga namn.