Besöksresor/matchmaking - London och Köln - hösten 2022

Genom finansiering från Tillväxtverket, Svenska Institutet/Swedish Design Movement samt regionerna Skåne, Västra Götaland, Kronoberg och Jönköping har TMF genomfört aktiviteter i en långsiktig exportsatsning för svensk möbelindustri. Det handlade om resor till två utvalda marknader; London och Köln, hösten-2022. Londonresan skedde i september – i samband med London Design Festival – medan resan till Köln i oktober sammanföll med den viktiga mässan Orgatec.

- Många i möbelindustrin har två tuffa år bakom sig, men har samtidigt uttryckt ett driv och en önskan om att stärka sin position i utlandet och att öka sin export. Det finns ett uppdämt behov av att träffa potentiella kunder och partners och vi vile därför under 2022 skapa möjlighet till det, säger Linda Löf, projektledare för exportsatsningen samt möbler inom TMF Branschutveckling.

Tolv personer har följt med på respektive resa där de – förutom besök på festivalen/mässan – erbjöds möten med framgångsrika svenska företag på marknaden samt matchmaking med potentiella samarbetspartners och kunder.

  • Första resan gick till London den 20-22 september, samtidigt som London Design Festival pågår - ett återkommande event som lockar cirka 600 000 besökare från 75 länder. Festivalen består av mer än 200 utställningar, installationer och workshops och pågår i hela staden.
  • Den andra resan gick till Köln den 25-27 oktober, samtidigt som mässan Orgatec som arrangeras vartannat år med fokus på leverantörer av möbler för kontor och offentlig miljö. Orgatec lockar cirka 750 utställare och 60 000 besökare från 140 länder, däribland ett 30-tal svenska utställare. Pga. pandemin ställdes mässan in 2020.

- Att kunna kombinera det uppstartade arbetet i ett exportnätverk med fysiska aktiviteter på plats för två av de viktigaste exportmarknaderna för svensk möbelindustri, tar den långsiktiga satsningen för branschen till nästa nivå, menar Linda Löf. De möten som de deltagande företagen har fått möjlighet att genomföra - med potentiella samarbetspartners/agenter och kunder i form av interiörarkitekter och inköpsorganisationer - har skräddarsytts för att göra dem så relevanta som möjligt.

I den långsiktiga exportsatsning som inleddes 2021 har TMF tidigare använt medel från Tillväxtverket och de fyra regionerna till att ta fram omfattande analyser av fyra viktiga exportmarknader; Storbritannien, Frankrike, Tyskland respektive USA – i ett samarbete med Business Sweden. Analyserna presenterades på webbinarier i oktober 2021 - parallellt med att företagen erbjöds individuell exportcoachning hos Business Sweden.

Målsättningen är att hjälpa företagen att prioritera och fokusera sina exportsatsningar där långsiktighet och uthållighet är avgörande komponenter för att nå resultat.
Under kommande år planeras kompletterande projekt, aktiviteter och möten för företagen – allt i syfte att öka svensk export av möbler och inredning.

Tveka inte att höra av dig till Linda Löf, projektledare för TMF:s exportsatsning, om du har några frågor.

Arrangör: 
TMF har samarbetat med Business Sweden i Tyskland, som ansvarat för förberedelser
inför avresa samt upplägg och mötesbokningar under de aktuella dagarna. Projektet finansierades av Tillväxtverket, Designprogrammet och regionerna Jönköping, Kronoberg, Skåne och Västra Götaland. Projektet genomfördes som en del av Designprogrammet/Swedish Design Movement, som i sin tur är en del av regeringens export- och investeringsstrategi och syftar till att öka exporten av hållbara varor och tjänster från Sverige. 

 "Framgångsrik export handlar om förberedelser"
Linda Löf
Projektledare branschutveckling - möbler
Paragraf

Som medlem får du ta del av medlemsexklusivt innehåll

  • Vi ger dig ett effektivt stöd som chef. Tillsammans bygger vi din kunskap.
  • Ta de lav branschanpassade kollektivavtal som underlättar vardagen
Glömt lösenord?
Felaktiga inloggningsuppgifter
Du loggas in