Stilistiskt formad av 80-talets glamour
När arkitektstudion karhard fick i uppdrag att designa interiören till det nya Sony Music-huvudkontoret, gjordes starka kopplingar till den historiska platsen i Schöneberg, som ekar musikhistoria från 70-talets Berlin. Stilistiskt är byggnaden formad av 80-talets glamour med mycket stål, glas och glitter.

Denna text är delvis baserad på en artikel skriven av arkitektstudion karhard för Arch Daily.
För att skapa Sony Musics estetik för huvudkontoret i Schöneberg, kombinerade studio karhard material som vanligtvis återfinns på klubbar och barer – svarta asfaltgolv, en krämvit fasad av exponerad ballastbetong och bakgrundsbelysta glaslister pryder lokalen. Studion har jobbat med rostfria mosaiker, färgglada mattor och glänsande planteringskärl som ekar 80-talets glamour.
Den mysiga och stilfulla atmosfären skapas av unika möbelval. I de många konferensrummen är borden gjorda av olika material, som betong och linoleum och kombinerade med stolar som har klätts om från rum till rum.
Det svenska företaget Blå Station har varit delaktiga i förvandlingen av Sony Musics kontor med sin flexibla BOB-soffa och bordet CUT, av Thomas Bernstrand och Stefan Borselius, samt den mångsidiga stolen LUCKY av Luka Stepan, tillverkad av pressad träfanér.
En viktig aktör för projektet är Jörg Saggau på js.agentur, som i många år arbetat med att stödja tillverkare och arkitekter, projektutvecklare och återförsäljare i Tyskland med försäljningsuppgifter och marknadsföringsstrategier. Med Show Lab-konceptet NORDIC MASTERS by js.agentur presenterar och marknadsför de toppmärken inom möbel-, interiör- och belysningsområdena från Tyskland och Skandinavien.
– Det är alltid en utmaning att matcha och staka ut möjligheterna inom industriell produktion med arkitekter i ett tidigt skede. I det här fallet samlade js.agentur studio karhard och Blå Station för att uppfylla de höga kraven på konceptet. Samarbetet med Blå Station är väldigt familjärt och målinriktat och jag älskar projekt designade av studio karhard. Matchen mellan de två var bara perfekt, säger Jörg Saggau.
Blå Station om projektet
Varför tror du att era möbler passar så bra i miljön på Sony Musics kontor?
– Vi designar inte möbler för specifika miljöer eller för särskilda kunder. Vi utvecklar möbler för att lösa specifika designproblem. I det här fallet löste våra produkter studio karhards problem. En win-win-lösning för oss båda.
Hur kommer det sig att en möbelproducent från en så liten stad i Sverige slår så bra internationellt?
– Design och kvalitet talar ett universellt språk. Det handlar bara om att vara synlig, tydlig och tillgänglig. Bra idéer dyker inte bara upp i världens metropoler, de utvecklas från de med fokus på problemlösning.
Hur tror du att det kommer sig att Blå Station blev utvalda till det här uppdraget?
– Att synas är att hitta. Blå Station deltar i cirka 10–12 internationella mässor och utställningar varje år. Vi är ett internationellt etablerat varumärke som får stor respekt för vår design, kvalitet och särart. ”Ni är inte som alla andra” är det vanligaste vi hör från våra kunder. Jörg på js.agentur och studio karhard är våra kära vänner och fantastiska affärspartners.