NYHET, BRANSCHPROFIL - NYHET & BRANSCHPROFIL

Privatkunderna hos MS Finsnickeri mer avvaktande i kärva tider

MS Finsnickeri AB i Norrköping tillverkar köksinredning, ytterdörrar, innerdörrar, garderober och bokhyllor – allt specialanpassat efter kundens önskemål. Den senaste tiden har det dock varit utmanande att locka kunderna på samma sätt, inte minst privatmarknaden. Möt vd:n och grundaren Mihaeil Gourie.

22 november 2022
Mihaeil Gourie  - MS Finsnicker
Foto: Sören Karlsson

Text & foto: Sören Karlsson

Mihaeil Gourie kom till Sverige från Libanon 1988 och fick snabbt anställning som båtbyggare i Valdemarsvik. Det blev en bra inkörsport till den svenska arbetsmarknaden, men efter några år gick båtvarvet i konkurs och Mihaeil Gourie stod utan arbete.

- Jag ville förstås inte sitta och rulla tummarna utan valde att starta ett eget litet snickeri centralt här i Norrköping. Vi libaneser är kända för vår entreprenörsanda, säger han.

Tuffa år

De första åren var ibland ganska tuffa.

- Vissa månader blev det en omsättning på bara någon tusenlapp, men så småningom började affärerna ta fart.

Mihaeil Gourie kunde flytta till större lokaler med plats för fler maskiner. En förödande brand innebar nya prövningar. Fastigheten totalförstördes.

- Ingenting gick att rädda, inte ens en hammare, förklarar han.

2009 kom MS Finsnickeri till de nuvarande lokalerna. Utvecklingen har för det mesta varit positiv.

- Förra året gick det jättebra. Idag är det kärvare. Önskeläget är att ha jobb tre eller kanske fyra månader framåt. Nu handlar det bara om en månad.

Dyrare ek

Höjda inköpspriser är en orsak till omsvängningen. Den massiva amerikanska eken är mycket efterfrågad bland företagets kunder. Den kostar för närvarande drygt dubbelt så mycket som för ett kvartal sedan.

- Det går inte att låta våra kunder ta hela den ökningen, säger Mihaeil Gourie.

Också många andra insatsvaror har blivit dyrare. Ovanpå det kommer den kraftiga prisuppgången på el och diesel.

I vanliga fall svarar privatkunderna för ungefär 80 procent av omsättningen.

- Privatpersonerna har blivit försiktigare och lite avvaktande, men vi får något fler beställningar från företagskunderna.

Goda ryktet

Det goda ryktet är naturligtvis en styrka för MS Finsnickeri.

- Vi kan hantverket, har lång erfarenhet och våra kunder brukar vara mycket nöjda. Det är den bästa marknadsföringen, menar Mihaeil Gourie.

Han är 68 år fyllda men har inga planerar på att lägga av.

- Jag tänker hålla på så länge det är roligt och så länge jag orkar, säger Mihaeil Gourie.