NYHET, BRANSCHPROFIL - NYHET & BRANSCHPROFIL

Kjell Claesson, Claessons snickeri

Ett aktuellt problem för Kjell Claesson på Claessons Snickeri AB i Krylbo i södra Dalarna är att få fram allt material som krävs för den egna produktionen. Det är något han delar med många andra företagare. ”Det verkar vara brist på väldigt mycket. I det läget är det lätt gjort att du för säkerhets skull köper på dig mer än vad du egentligen behöver av varor som finns tillgängliga. Det frestar förstås på kassan”.

4 september 2022
Andreas Wallin och Kjell Claesson, Claessons kök.
Foto: Sören Karlsson

Text & foto: Sören Karlsson

Kjell Claesson varnar för de problem som uppstår om fler och fler börjar kräva full kompensation för de ökade kostnaderna.

- Då startas en allvarlig inflationsspiral. När nationen drabbas av externa krafter slår det mot oss alla och då måste också alla vara med och dela på bördan, säger Kjell Claesson.

Firar 40-årsjubileum

Det var för precis 40 år sedan han startade företaget. Då var det först och främst en handelsrörelse. Tillsammans med pappa Olle Claesson med mångårig branscherfarenhet köpte och sålde man maskiner för träbearbetning och skåptillverkning. Så småningom började företaget producera egna köksskåp.

I mitten av 90-talet inleddes en intensiv glansålder för snickeriet i Krylbo. Genom en köksleverantör i Stockholm kom beställningar från extremt krävande kunder.

- De ville ha unika kök i lyxsegmentet. Det enda som dög var det bästa som fanns på marknaden och ibland räckte inte ens det. Vi investerade stort för att försöka leva upp till förväntningarna, minns Kjell Claesson.

När inköparen i Stockholm så småningom sålde sin verksamhet såg det nattsvart ut för Claessons Snickeri.

Klarade omställningen

- 70 procent av vår omsättning kom därifrån, men vi lyckades klara en radikal omställning. Den ensidiga inriktningen på produktionsteknik fick snabbt kompletteras med marknadsföring och försäljning, förklarar Kjell Claesson.

Marknaden fanns kvar, låt vara att företaget breddade sig något och gick in på segment även en bit under den yppersta lyxklassen. Claessonkök introducerades som varumärke och blev snart mer känt än det formella Claessons Snickeri.

Idag har man 13 medarbetare och omsätter ungefär 20 miljoner.

- Jag är 64 år och började för fyra-fem år sedan brottats med frågan om hur jag ska kunna lämna företaget, berättar Kjell Claesson.

Positivt för alla

Nu har det löst sig på ett sätt som alla parter ser positivt på. Andreas Wallin, Kjell Claessons systerson, och hans kompanjon Jonas Andersson har tagit över Claessons Snickeri.

- Företaget har absolut en framtid. Vi ska stanna här i Krylbo. Det har jag lovat Kjell. Att flytta produktionen till exempelvis Baltikum är inte aktuellt. Då tappar vi kontrollen och kommer för långt bort från våra kunder, poängterar Andreas Wallin.

Kjell Claesson är också nöjd.

- Det känns riktigt bra. Dessutom får jag vara kvar så länge jag orkar och vill, säger han.