NYHET - MÄSSA

Stockholm Furniture & Light Fair storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än tidigare

Efter nästan två års frånvaro öppnar Stockholm Furniture & Light Fair åter upp dörrarna på Stockholmsmässan i februari 2022 för att välkomna besökare från hela världen. Det bjuds in till en upplevelsedriven mässa där skandinavisk design och den senaste utvecklingen inom hållbarhet tar större plats än tidigare.

10 juli 2021
Stockholm Furniture & Light Fair storsatsar på 2022
Foto: Pressfoto

– Stockholm Furniture & Light Fair är en motor för skandinavisk design och tillsammans med våra grannländer är vi dessutom branschledande inom ämnet hållbarhetsutveckling vilket gör att människor från hela världen vallfärdar till Stockholm i februari för att ta del av det vi gör här. Framtiden för Stockholm Furniture & Light Fair handlar om just det, samt om vår innovationsrikedom och livsstil, säger Sanna Gebeyehu, Concept & Product Owner.

Ett antal förändringar väntar

Nytt för 2022 års mässa är en upplevelsebaserad utställning – mitt på entrétorget - som kommer handla om den skandinaviska livsstilen. Här ska besökarna få lära känna oss skandinaver direkt när de kommer in på mässan genom bland annat design, mat, språk och mode. Dessutom kommer det finnas en inspirations- och kunskapsutställning med skandinavisk design, arkitektur, innovation och hållbarhet i fokus. Båda utställningarna koncept-utvecklas och kureras i samarbete med ett antal externa personer.
– Vi har lyssnat in vad utställare och besökare har för behov och där ser vi att vi behöver skapa en mer dynamisk mötesplats som förnyas från år till år, säger Sanna Gebeyehu.

Stockholm Design Week

En annan nyhet är att 20-årsjublierande Stockholm Design Week från och med 2022 kommer arrangeras två gånger per år, dels som tidigare i samband med Stockholm Furniture and Light Fair i februari men även i augusti. Därmed ersätts Summer Design Week med en internationell designvecka med fokus på inredning, arkitektur och retail.

– Stockholm Design Week är idag, tillsammans med Stockholm Furniture & Light Fair, världens mest inflytelserika mötesplats för skandinavisk design. Stockholm Design Week är en marknadsföringsmotor för att få ut skandinavisk design i världen, men uppdraget är större än så. Det handlar om att aktivera staden och att driva trafik till Stockholm och till Sverige samt att befästa Sveriges position på designkartan i världen, säger Chicie Lindgren, Business Area Manager Stockholm Design Events.

Räknar med att fylla 70 000 kvm

Stockholmsmässan räknar med att vara igång med sin ordinarie verksamhet i månadsskiftet oktober/november i år, baserat på den dialog Stockholmsmässan har med berörda myndigheter och departement.

– Vi räknar med att Stockholm Furniture & Light Fair 2022 kommer fylla våra 70 000 kvm, baserat på den efterfrågan vi ser från utställare och besökare, säger Christian Clemens, vd på Stockholmsmässan.

En av de utställare som redan anmält sitt intresse är möbelproducenten Lammhults.

– För oss som svensk producent av designmöbler är det extra viktigt att vi har en attraktiv och självklar arena som Stockholm Furniture & Light Fair här i Sverige där vi kan möta den designintresserade publiken. Att det finns en designmässa i Stockholm där vi, tillsammans med övriga bolag i branschen, kan visa upp oss och locka internationella besökare är bra för både Sverige och branschen. Något att vara stolta över! Efter senaste årens utmaningar med pandemin hoppas och tror vi att mässan 2022 kommer andas optimism och framtidstro! Dessutom känner vi, och säkert många med oss, ett uppdämt behov av att kunna ses fysiskt istället för på en skärm, vilket såklart gynnar denna typ av aktivitet, säger Peter Jiseborn, VD Lammhults.

Källa: Pressmeddelande