NYHET, BRANSCHPROFIL - NYHET & BRANSCHPROFIL

BRANSCHPROFILEN: Alf Ekström, KABE

”Pandemin har gjort att helt nya grupper fått upp ögonen för husvagnar och husbilar. Människor som tidigare inte alls funderat på att skaffa den här formen av fritidsboende har upptäckt de fantastiska möjligheterna”, säger Alf Ekström. Han är vd och koncernchef på KABE i småländska Tenhult.

6 april 2021
BRANSCHPROFILEN: Alf Ekström, KABE
Foto: KABE

Text: Sören Karlsson

Orderingången för husbilar från KABE ökade under förra året med 10 procent i jämförelse med 2019, detta trots de negativa effekterna av bonus-malus, alltså beskattningen av koldioxidutsläpp.

- Utan bonus-malus hade försäljningsuppgången med all säkerhet varit ännu större. Det är en absurd skatt, också efter den korrigering som skett när det gäller karenstiden vid av- och påställning av husbilar, betonar Alf Ekström.

Han pekar på att den som väljer att importera en begagnad husbil från exempelvis Tyskland riskerar att få ett fordon med större utsläpp av koldioxid än från en husbil såld i Sverige.

- Vid import går svenska staten dessutom miste om momsintäkterna, konstaterar Alf Ekström.

Klart optimistisk

När det gäller beställningarna av nya husvagnar tappade KABE några procent under 2020. Samtidigt sålde de begagnade husvagnarna ovanligt bra.

- Jag ser klart optimistiskt på 2021 och även på utvecklingen på längre sikt. Hemester har blivit ett nytt begrepp, men jag räknar med att intresset för husvagnar och husbilar kommer att hålla i sig också när pandemin är över, säger Alf Ekström.

KABE startade sin tillverkning av husvagnar redan i början av 1960-talet. Idag har man drygt 600 medarbetare i Sverige, de flesta av dem i Tenhult. Därutöver finns ett par hundra anställda utomlands. Sverige, Norge, Tyskland och Holland är de viktigaste marknaderna.

Positiva signaler

Också från S Karosser AB i Dorotea i södra Lappland kommer positiva signaler. Företagets helt dominerande produkt är campingvagnar – campers – som enkelt monteras på lätta lastbilar. Easy Campers är varumärket som företaget använt sedan starten 1983.

- Vi hade en bra utveckling under 2020 och försäljningen fortsätter öka nu i år. Det är fullt upp att göra, säger Ulf Sellgren, vd på S Karosser med 20 anställda.

Medvinden märks också på företagets alla fyra exportmarknader – Tyskland, Finland, Norge och England.

- Hur mycket pandemin bidrar till försäljningsökningen går inte exakt att veta, men min bedömning är att den drivit på efterfrågan på våra produkter, förklarar Ulf Sellgren.

Det enda bekymret för S Karosser är att man inte tillräckligt snabbt får kylskåp, takluckor och fönster från sina leverantörer i Italien, Tyskland och Spanien.

- Tyvärr finns det knappast några alternativa leverantörer, säger Ulf Sellgren.