Finfas verksamhet går in i Avtalat fr o m den 1 januari 2021

Avtalat är det nya bolag som Svenskt Näringsliv, LO och PTK gemensamt har startat. Avtalats ansvar är att informera privata företag och deras anställda om kollektivavtalad tjänstepension och försäkring. Den gemensamma satsningen kommer på sikt innebära stora fördelar – både för parterna och deras kunder.

Redan från årsskiftet kommer information som tidigare har funnits hos Svenskt Näringsliv (Finfa), LO och PTK att flyttas till avtalat.se. Till en början kommer webbplatsen att ha ett öppet läge med generell information och instruktioner. Men på sikt, senast 2024, ska både arbetsgivare och anställda kunna logga in och utföra alla uppgifter som rör tjänstepension och försäkring. Då kommer det till skillnad från idag räcka att komma ihåg en enda sak: avtalat.se.

När Finfas verksamhet upphör den sista december kommer arbetsgivare att ha tillgång till följande tjänster hos Avtalat från årsskiftet:

  • Avtalat.se
  • Kundtjänst
  • Webinarier
  • Utbildningar
  • Möten

Fram till dess fortsätter inloggat läge att finnas via Alecta, Collectum, AMF, AFA försäkring och Fora.

Se informationsfilm om Avtalat 
Till Avtalat.se.

Vad händer med de befintliga kontaktvägarna till Finfa?

  • Finfa.se finns kvar till 4 januari för att säkerställa tillgänglighet till informationen. Sedan pekas domänen om till avtalat.se med en mellansida som berättar om förändringen.
  • Numret till arbetsgivarservice tas bort 31/12 2020.
  • Finfas fasta nummer till försäkringskonsulter upphör den 2/1 - meddelande ges om att numret upphört följt av hänvisning till 0770-16 10 00, Avtalats kundtjänst, varifrån samtal kopplas vidare till efterfrågad person.
  • Finfa mejladresser kommer att upphöra 31/3 2021. Ingen omdirigering kommer att göras till nya mejladresser hos Avtalat. Försäkringskonsulter lägger in autosvar med nya kontaktuppgifter som kommer att skickas fram till den 31/3 2021. Efter det upphör autosvar också.