TMF:s önskemål inför gymnasieutredning: ”Viktiga steg i rätt riktning”
Regeringen tillsätter en utredning med syfte att ta fram förslag på hur gymnasieskolan kan reformeras för att i högre grad leda elever vidare till studier eller arbete. Det presenterades under måndagen. ”I dag är det för få elever som väljer utbildningar som ger viktig yrkeskompetens. Vi hoppas att utredningen ska skapa förutsättningar för att kunna dimensionera gymnasieutbildningen efter arbetsmarknadens behov”, säger TMF:s kompetensexpert Henrik Smedmark.
Regeringen och Sverigedemokraternas utbildningspolitiska talespersoner presenterade uppdraget, där stor vikt ligger på att ”föreslå hur en fullständigt ämnesutformad gymnasial utbildning kan utformas samt hur dagens utbud av nationella program kan förändras för att bli relevanta i ett ämnesutformat system”.
– På det stora hela är detta steg i rätt riktning. Det är ett problem att alltför många påbörjar eftergymnasiala studier som de sedan inte fullföljer. Många väljer högskoleförberedande utbildningar ”för säkerhets skull”, men går sedan direkt ut i arbetslivet eller hoppar av högskolestudierna. För att långsiktigt lösa problematiken och komma åt många av gymnasieskolans problem måste man dock vara mer offensiv, säger Henrik Smedmark.
Regeringen utser Magnus Henrekson till särskild utredare, med ett uppdrag som sträcker sig till vintern 2027.
– Vi hoppas på fortsatt samråd med industrirådet för att göra reformerna så träffsäkra som möjligt. Det finns flera områden som behöver ses över, bland annat undervisningstiden för att öka mängden faktisk undervisning. Utredningen är ett bra steg, men det finns fler förslag som behöver tas om hand. Bland annat måste attraktionskraften i industriförberedande utbildningar stärkas, något vi lyfte i vår rapport tidigare i somras, säger Henrik Smedmark.