NYHET - MÖBLER & INSPIRATION

”Möbelbranschen måste bli mer nyfiken”

Möbelindustrin blickar gärna bakåt, men vägen till framgång leder bara framåt. Det anser Nolas vd Henrik Edlund som närmast kommer från tech-branschen – den kanske minst nostalgiska sektorn av alla. Läs intervju med Nola-vd:n – om att inspireras i sin affärsutveckling med erfarenhet från en annan bransch.

12 november 2025
Henrik Edlund, Nobia.
Henrik Edlund, Nobia. Foto: OTW

Text: Frida Henke

Undantagstillstånd är det ord som hittills kännetecknar Henrik Edlunds tid som ny i möbelbranschen. När han 2019 klev in som vd för Nola väntade pandemi, krigsutbrott i Ukraina, inflation och till sist lågkonjunktur och byggkris.

– Det har hela tiden handlat om att hantera osäkerhet och att hålla i sin affär. Nu är det oroligheter i Mellanöstern. Det är otroligt tragiskt i sig, men också skakigt för marknaden gällande oljepriset och räntor. Våra förutsättningar kan förändras från vecka till vecka, säger han.

Hur det ”egentligen” är att arbeta i branschen vet Henrik Edlund således inte så mycket om. Men en uppfattning har han såklart ändå hunnit att bilda sig: som att den exempelvis är full av trevliga människor och genuinitet.

– Undantaget Ikea utgörs branschen till största del av mindre företag, utan begränsande hierarkier, där man försöker lösa problem och skapa fina resultat.

Men han ser också svagheter.

– Många blickar helt naturligt till bakåt till storhetstiden för industrin. Bara före pandemin var det ett helt annat företagsklimat.

Anpassningsförmåga, nyfikenhet och att ha örat mot rälsen

Henrik tror dock inte att vurmen för det som varit är vägen framåt för branschen. Hans stalltips är i stället att dels följa utvecklingen, dels vara med och driva på den själv. Nyckelorden är anpassningsförmåga, nyfikenhet och att ha örat mot rälsen.

– Absolut, branschen måste tillbaka till lönsamhet och utveckling, men framåt mot något nytt. Världen ser inte samma ut som den gjorde för bara några år sedan. Marknaderna förändras. För oss som sysslar med utemiljö handlar det nu till stor grad om förgröningen av våra städer och offentliga platser. Vi märker också att projekten i mycket större utsträckning finns inom bostadsutveckling till fångvård, äldrevård, omsorg och skolor, säger han.

Henrik Edlund, Nobia.
Branschen måste tillbaka till tillväxt och utveckling, men framåt mot något nytt. Världen ser inte samma ut som den gjorde för bara några år sedan. Marknaderna förändras. För oss som sysslar med utemiljö handlar det nu till stor grad om förgröningen av våra städer och offentliga platser.

Henrik Edlund, vd på Nola

Nola har ett större kontor och showroom i Malmö medan Stockholmskontoret, där Henrik finns till vardags, ligger inrymt i en ganska liten och udda sammansatt lokal på Söder. Mellan skrivbordsplatserna trängs prototyper och produkter. Välfyllt är en talande beskrivning av utrymmet. Kontoret tycks också återspegla hur Henrik Edlund ser på själva företaget; eklektiskt och lite utforskande.

– Ambitionen är att lyfta in det oväntade i stadsrummet, samtidigt som vi också vill göra produkter som ska hålla och älskas av generationer.

Någon egen tillverkning har de inte, men samtliga underleverantörer finns i Sverige. Majoriteten i Småland.

– Vi värdesätter nära relationer i leverantörskedjan. Vi har därför valt uteslutande svensk tillverkning med allt var det innebär gällande exempelvis kollektivavtal. Allt kan inte handla om att pressa priser, framför allt inte när man vill arbeta långsiktigt med hög kvalitet, säger han.

15 års erfarenhet av att utveckla digitala affärstjänster

Själv är Henrik Edlund civilingenjör i grunden med 15 års erfarenhet av att utveckla digitala affärstjänster som konsult åt företagsjättar som SEB, Vattenfall, Sas och Nordea. 

– Dels har det lärt mig att vinna affärer, dels att få med mig ibland ovilliga organisationer på en förändringsresa som känns osäker.

Erfarenheter som han nu har tagit med sig in i möbelbranschen. I utbyte har han fått ett mer jordnära och konkret arbete, något man kan känna och lukta på. 

– Innan var mitt arbete mer flyktigt, man utvecklade en digital tjänst som sedan kanske byttes ut efter ett par år. Det skapade givetvis värde, men att börja på Nola var att gå tillbaka till något fundamentalt.

Det tycks passa honom bra. Henrik utstrålar lugn och självförtroende i sin roll. Att tidigare vd i Nola var hans moster har också gett nybörjaren ett visst försprång.

– Jag var ganska inlyssnande redan från början och jag har hela tiden ändå försökt vara ödmjuk inför att vara ny i detta. Samtidigt som jag kom med nya infallsvinklar har jag inte velat börja med att peta i saker som jag ännu inte förstått, säger han.

Transformationsresa med start under pandemin

Med det sagt har företaget ändå gjort lite av en transformationsresa med start under pandemin. Under de lugnare åren byttes affärssystemet ut och nya processer för hur bolaget hanterar information infördes för att skapa en mer systematisk organisation.

– Det kan låta enkelt men bara en sådan sak som att uppgradera till Office 365, där alla har tillgång till och kan redigera i dokumenten i realtid, har gjort mycket för vår kommunikation. Vi har steg för steg också sett över marknadsföringen med en ny hemsida, större monter på möbelmässan och mer närvaro i de egna kanalerna, säger han.

En annan viktig sak som Henrik Edlund har tagit med sig är transparens. Att hela tiden vara öppen mot organisationen gällande exempelvis den ekonomiska redovisningen och hur det går för företaget.

– Och nu är det många som inte kommer hålla med, men jag gillar också att ha möten. Särskilt avstämningsmöten där samtliga kompetenser är med från såväl produktutveckling, försäljning till leverantörskedjan och order. Genom att samla alla skapas breda informationsytor och avvikelser kan enklare upptäckas och hanteras.

I fråga om olika förordningar från EU tycker Henrik Edlund att mycket av det som händer är bra för branschen – så länge politikerna ser till att hålla det så enkelt som möjligt gentemot företagen.

– För oss är nästa steg att bli bättre på produktinformation och dokumentation och att titta på hur det går att skapa värden utifrån det. Det sista man ska göra är att lägga sig ner och känna att det inte går att göra något för att det är så mycket.

Snarare anser han att det som i nuläget fattas möbelindustrin är en tro på tillväxt i samhället.

– Vi som bransch är ganska makropåverkade så att komma ut ur lågkonjunkturen och få en skjuts framåt skulle göra gott. Det behöver också bli ett större fokus på medveten konsumtion och upphandlingar där småskalighet, kvalitet och hantverk värdesätts mer.

Vi som bransch är ganska makropåverkade så att komma ut ur lågkonjunkturen och få en skjuts framåt skulle göra gott. Det behöver också bli ett större fokus på medveten konsumtion och upphandlingar där småskalighet, kvalitet och hantverk värdesätts mer.

Hans upplevelse är dock att det ofta stoppas av en ängslighet i upphandlingssystemet. Tendensen Henrik Edlund ser är att valet ofta faller på det billigaste alternativet – i stället för att det görs en ordentlig livscykelanalys.

– Verktygen finns där, det handlar om upphandlingskompetens. De borde vara mer intresserade av att använda våra skattemedel till något som håller längre och har ett mindre fotavtryck, säger han.

Efter de mer trögrörliga pandemiåren gjorde Nola ett bra 2023 med 25 procents ökning av omsättningen. Men under lågkonjunkturen har tillväxten i Sverige nu mattats av.

Strävar efter att öka exporten

I väntan på att marknaden ska vända uppåt riktar Henrik Edlund och hans medarbetare i stället blickarna mot omvärlden. Nola exporterar redan till ett 20-tal länder, med tonvikt på norra Europa, och nu jobbar de på sin synlighet för att andelen ska öka.

– Export är en uttalad strategi då det är större marknader och konkurrensen i Sverige är tuff. Men bolaget är självfinansierat, vi har inga investerare med ekonomiska muskler som backar oss, utan det är små försiktiga kliv framåt som gäller.

Henrik Edlunds fem tips för att lyfta ett företags affärsutveckling i möbelbranschen
  1. Förstå vart ni är på väg.
  2. Skyll inte ifrån dig. Företag är sårbara och i en omvärld i förändring kan det lätt bli panikkänslor och att man blir paralyserad, men hänger du i stället med kan du gynnas av det som händer. Var nyfiken och analytisk.
  3. Samarbeta både uppåt och neråt i värdekedjan. Ensam är inte stark. Satsa på att bli en lagspelare – ett företag många vill samarbeta med. Nola jobbar tillsammans med formgivare, arkitekter och tillverkande företag. Ibland också branschkollegor. Där är TMF ett bra exempel med initiativet med en gemensam upphandling för att möta regulatoriska förändringar med tillgång till ett EPD-verktyg för miljödeklarationer.
  4. Ta inget för givet. Sitt inte och hoppas på att saker ska trilla in, utan driv på och se till att saker händer.
  5. Ha kul och ta inte allt på så stort allvar – det gäller särskilt nu i tuffare tider. Det finns kvaliteter i den här branschen som både är roliga och viktiga. Mycket av det som görs är inte bara estetiskt utan bidrar också till humanistiska värden som gör att människor mår bättre.
Om Henrik Edlund och Nola

Henrik Edlund

Ålder: 46.
Utbildning: Civilingenjör.

Nola

Grundat: 1980.
Antal anställda: 22.
Huvudsaklig inriktning/verksamhet: Möbler för offentlig miljö utomhus.