”Kommuner har starka skäl att tänka om”
Kommunernas argument om att fler småhusområden skapar ett bilberoende med högre utsläpp från trafiken, försvagas i takt med att bilparker nu elektrifieras och blir utsläppsfria. Det sade Johan Davidson, statssekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, när han inledde Trä- och Möbelföretagens, TMF:s, bostadspolitiska seminarium den 24 mars.

Ledande trafik- och bostadspolitiska experter deltog när TMF arrangerade ett seminarium om hur elektrifieringen av bilparker påverkar framtidens samhälls- och bostadsplanering.
Johan Davidson menar att kommuner har starka skäl att tänka om och gav samtidigt positivt besked om att regeringen nu har som högsta prioritet att öka byggtakten med tydligt fokus på fler småhus och trädgårdsstäder;
- Vi vill förverkliga människors önskan om att bo i eget hus, samtidigt som vi står inför stora strukturella utmaningar i form av att vi idag har en lagstiftning som försvårar tillgängligheten av byggbar mark. Detta är något vi vill ändra på.
TMF har längre drivit ett starkt påverkansarbete med fokus på att Sverige måste öka byggtakten och skapa stadsmiljöer med mer varierad bebyggelse i form av småhus och flerfamiljshus i naturnära områden. När bilismen är elektrifierad och utsläppsfri förändras förutsättningarna för bostadsplanering men den insikten saknas i många kommuner.
- Områden där de tidigare ökade transportbehoven med bil ansågs problematiska har helt andra förutsättningar nu när elbilsflottan blir allt större och särskilt tänkbara småhusområden gynnas av detta. Det behöver politiken väga in så att kommunerna blir bättre på att förstå hållbarhetsvinsterna och därmed planerar för fler småhusområden, säger Gustaf Edgren, bostadspolitisk expert på TMF.
Seminariet modererades av Caroline Szyber och följande talare medverkade;
- Johan Davidson, statssekreterare åt infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
- Sofia Linder, chefsekonom, Mobility Sweden.
- Jonas Eliasson, tillgänglighetsdirektör, Trafikverket.
- Fredrik Kopsch, chefsekonom, Timbro.
- Mårten Bergman, transportekonom, Transportföretagen
- David Johnsson, vd TMF
- Fredrik Kopsch, chefsekonom Timbro.