NYHET

BRANSCHPROFILEN: Magnus Andersson, Åtvidabergshus

Att hitta de rätta medarbetarna är ju ett stort problem för många företag inom trä- och möbelbranschen. Men Åtvidabergshus har klarat sin rekrytering riktigt bra genom att lägga stora resurser på internutbildning och på personalvård och trivselåtgärder. "Det är närmast omöjligt att anställa någon som presterar på topp från dag ett. Då handlar det om att få tag på sådana som är händiga och arbetsvilliga och intresserade av att lära sig jobbet här på plats", säger Magnus Andersson. För 15 år sedan tog han tillsammans med två kompanjoner över Åtvidabergshus.

18 februari 2020
magnus andersson
Foto: Sören Karlsson

Text & foto: Sören Karlsson

Idag äger Magnus Andersson 91 procent av aktierna i företaget. Under dessa 15 år har både omsättningen och antalet anställda skjutit i höjden.

- Vi är drygt 100 medarbetare och omsatte 125 miljoner under 2019. Det ser jättebra ut framöver. Beläggningen är god och vi har flera stora offerter ute, offerter som vi har stora chanser att ta hem, konstaterar Magnus Andersson.

Han räknar med att några nya medarbetare behöver anställas nu under 2020.

Åtvidabergshus har legotillverkning av serieproducerade stommar med väggar, bjälklag och takstolar. Kunderna är i första hand ledande bostadsutvecklare i Sverige.

Stockholm hetast

Stockholmsområdet är hetast för Åtvidabergshus. I Linköping fyra mil bort har man byggt upp en stark position, men även Göteborg verkar vara på gång.

- Geografiskt ligger Åtvidaberg utmärkt, poängterar Magnus Andersson.

Nu blickar Åtvidabergshus också mot de norska och tyska marknaderna.

- I Norge har vi fått ett viktigt ramavtal med en stor bostadsutvecklare. I Tyskland har vi kontakter med två spännande kunder och mycket talar för att det blir affärer på lite sikt, säger han.

Ett nytt produktområde för Åtvidabergshus är utfackningsväggar i stål till flerfamiljshus.

- Det är en udda fågel i verksamheten och har vuxit fram genom förfrågningar från kunderna. Det här området kan bli hur stort som helst, menar Magnus Andersson.

Ett nytt grepp

För ett par år sedan provade Åtvidabergshus ett nytt grepp för att underlätta rekryteringen. I samverkan med den lokala skolan Bildningscentrum Facetten och Arbetsförmedlingen genomförde man en månadslång teoretisk och praktisk utbildning. Tre av deltagarna fick sedan jobb på Åtvidabergshus.

Men någon fortsättning på dessa utbildningar blev det inte.

- Vi fick inte vara med i urvalsprocessen och hade alltså inget inflytande när det gällde vilka elever som skulle komma hit, säger Magnus Andersson.

Hur som helst fortsätter internutbildningen. Alla nyanställda får en individuellt anpassad utbildning för att så snabbt som möjligt lära sig jobbet.

Olika kategorier

Magnus Andersson tycker att det är en fördel om olika kategorier av människor finns representerade på företaget.

- Vi behöver killar och tjejer och medarbetare med varierande etnicitet och i olika åldrar.

För Magnus Andersson är det självklart att lägga rejäla resurser på personalvård och trivselåtgärder. På ovanvåningen i det sprillans nya kontoret är en After Work-lokal med storbilds-TV, biljardbord och bardisk snart klar. Det gamla kontoret ska omvandlas till personalgym och bastu.

- Det här ger oss säkert ett plus som attraktiv arbetsgivare.