REPORTAGE - MÖBLER & INSPIRATION

Grythyttans vd: ”Jag känner ett ansvar för de anställda och orten”

Liksom övriga trä- och möbelbranschen genomgår just nu Grythyttan stålmöbler ett stålbad. Minus 40 procent i omsättning det senaste året. Men redan nu förbereder sig företaget på nästa uppgång genom att sikta internationellt – och fokusera inåt: "Jag ser ljust på framtiden", säger vd Karl Lindqvist.

6 september 2023
Grythyttan Stålmöbler och vd Karl Lindqvist.
Vd Karl Lindqvist vilar armarna på en modern version av A2-stolen inne i företagets eget museum. Foto: OTW

Text: Frida Henke 

I Grythyttan stålmöblers produktionslokaler är det varmt och doftar metalliskt. Här böjs det fjäderstål som blir stommen till företagets storsäljare, den klassiska A2-stolen. Medan de enklaste krökarna kan böjas när metallen är kall, måste den värmas upp till mellan 700 och 1 000 grader för de mest intrikata knixarna. Processen är mestadels automatiserad, men nästan alla moment kräver ändå viss manuell handpåläggning. Någon massproduktion är det inte tal om.  

Stolsmodellen formgavs till Stockholmsutställningen 1930 av Artur Lindqvist och har med små modifikationer varit i produktion sedan dess. Kanske har populariteten något att göra med dess välkända svikt – om inte annat är företagets vd Karl Lindqvist övertygad om att den har en rogivande effekt.   

– Våra stolar är gjorda i hårdträ och stål, ändå är det möbler du kan sitta länge i och det tror jag har att göra med gunget. Det är samma som när man vaggar barn i famnen eller som när gamla satt i gungstol. 

Vd Karl Lindqvist kikar ut genom brädorna på ryggstödet på Grythyttan stålmöblers storsäljare, den klassiska A2-stolen.

Karl Lindqvist är den fjärde generationen som driver familjeföretaget som har anor från slutet av 1800-talet. Men här tar det stopp. Barnen har valt andra vägar i livet, för ett år sedan såldes därför Grythyttan stålmöbler till Altorägda NOD-group som äger möbel- och designföretag som String furniture och Byarums bruk. 

– Jag har försökt hitta ut internationellt ganska länge, samtidigt har det gått så bra i Sverige att jag inte avsatt tillräckligt med resurser för att riktigt få till det. Men jag känner ett ansvar för de anställda och orten så jag ville att köparen skulle ha möjlighet att nå fler marknader för att göra oss mindre sårbara, säger Karl Lindqvist. 

Han känner att framtiden är ljus. NOD, kort för Network of design, har upparbetade kontakter i hela Europa, de finns i Asien och siktar nu även mot USA. 

– Det kan inte bli annat än positivt och jag tror att det hunnit ta fart redan till 2025. Jag ser gärna att vi har 50 procent av vår omsättning mot export inom några år, säger Karl Lindqvist.  

Grythyttan stålmöbler får allt trä levererat till sig färdigsågat och förberett för montering. ”Vi kommer ur en smedja och har därför inget snickeri”, säger vd Karl Lindqvist.

Just sårbarheten med att främst bara finnas på en marknad har visat sig tydligt det senaste året. Minus 40 procent i omsättning sedan 2022. 

– Men man måste ha pandemin i beräkningarna, det är så uppblåsta siffror. Egentligen ska vi jämföra oss med 2019 års omsättning, vi går ändå ner lite i volymer, men kurvorna blir inte så dramatiska, säger han. 

Grythyttans försäljningssiffror följer mönstret för byggkrisen med en första tydlig dipp i början av juli förra året. Byggs inga hus blir det heller inga nya verandor som behöver möbleras. Karl Lindqvist liknar utvecklingen vid luft som släppts ur en ballong. 

– Det gick jättebra till sista juni sedan tog försäljningen stopp, säger han. 

Vanligen berörs inte företaget av finanskriser. Produkterna sorterar under segmentet lyxkonsumtion där försäljningen brukar tuffa på ändå. 

– 2008 ökade vi med 25 procent. Jag skulle vilja påstå att vi seglade rätt igenom den krisen, säger Karl Lindqvist. 

Att företaget nu berörs i samma omfattning som trä- och byggbranschen i övrigt tror han har att göra med att förändringarna är så omvälvande i både närsamhället och världen. 

– Nu påverkas allt, det är el, räntor, matpriser och bensin som är konkurrenter – och en allmän ängslan kring kriget som är så nära. Så vad gör man som konsument? Jo, man lugnar sig ett tag och ser om det är det nya normala eller inte och till slut vänjer man sig. Konjunkturen kommer gå upp igen, säger han. 

Det är augusti och snart är säsongen för utemöbler över. Karl Lindqvist och hans gäng är vana vid att försäljningen dör ut så här års. Nu väntar i stället produktion för att möta nästa års efterfrågan. Förväntningarna är att den kommer ligga kring årets nivå, med lite tur kanske snäppet bättre.  

– Man är ju född optimist, men så klart, det räcker med att det blir en kall vinter eller att bensinpriset sticker upp. Det är så jädra ovisst. 

”Så här års ska det vara tomt här inne”, säger vd Karl Lindqvist. Men i år täck stora ytor av lagerlokalen av osålda A2-stolar från golv till tak.

Inne i lagerlokalen som så här års borde gapa tom finns osålda A2-stolar staplade från golv till tak. Den här vintern kommer produktionen inte att gå med full fart. Med en minskad orderingång ovanpå det kommer de i stället att jobba med att stärka bolaget internt. Alla produkter behöver ritas upp i ett 3d-program, huvudbyggnaden behöver ett nytt lager av Falu rödfärg och lastkajen ska renoveras. 

– Vi förbereder oss för uppgången. Så här går såklart inte hålla på i all evinnerlighet, men en vinter klarar vi, säger Karl Lindqvist.  

Än så länge har Grythyttan stålmöbler klarat sig från varsel, däremot ersattes inte förra höstens pensionsavgångar med fast personal.  

– Svängningarna är det svåra. Vi överlever, vi är ett stabilt företag. Som jag ser det blir utmaningen framåt att behålla alla våra anställda tills det vänder, det är vårt mål. Bra personal snyter man inte fram. 

Fakta - Karl Lindqvists kristips
  1. Försök att nå ut till fler marknader för att bli mindre sårbara för svackor. 
  2. Passa på att stärka bolaget internt medan ni väntar på uppgången.
  3. Försök att behålla personalen, bra medarbetare är svåra att ersätta.