Tre tips till företag om digitalt produktpass
Magnus Nikkarinen, hållbarhetsansvarig på Svensk Handel, lämnar tre värdefulla tips.

Häng med på tåget
Eftersom det handlar om en lagstiftning blir det en verklighet för alla. Företag som redan nu har digitaliserat sina flöden i produktions- och leveranskedjan är väl förberedda. Har man inte påbörjat sin digitaliseringsresa är det läge att börja nu.
Se fördelarna
Digitala produktpass är ett typexempel på hur man kan utnyttja digitaliseringens möjligheter och hur det rätt utformat kan skapa mervärden som ger ett bättre flöde i leveranskedjan. Man slipper skicka med en massa papper, manualer och annan dokumentation – allt finns varje produkts unika kod. I koden kommer man också kunna ha annan information om och var produkten befinner sig under transport, uppdateringar om regelförändringar som rör produkten eller om produkten renoveras. I koden kommer det även förväntas finnas konsumentinformation och information till tillsyns- och kontrollmyndigheter.
Framtidssäkra genom att ställa krav på systemleverantörer
Se till att leverantörer som företaget arbetar med för databaser också anpassar sig till det nya. Systemet med digitala produktpass går ut på att informationen ska vara öppen och kunna delas mellan aktörer i stället för att fastna i låsta databaser som inte kan kommunicera med andra.