NYHET - MÄSSA, EXPORT & MÖBLER

Möbelmässan Salone del Mobile redo att öppna portarna – fyra TMF-företag på plats

Den 18 april är Milanomässan Salone del Mobile tillbaka på sitt ursprungliga vårdatum – årets största möbelmässa med besökare från hela världen. 2023 års upplaga kommer fokusera på öppenhet, hållbarhet och forskning och det är ett fullspäckat program som väntar besökarna under sex dagar. Varje år deltar ett antal av TMF:s medlemsföretag – antingen med egna utställningar eller via aktiviteter på stan.

5 april 2023
Salone del Mobile - möbelmässan i Milano, entrén.
Foto: Courtesy Salone del Mobile. Milano. Photo credits: AM Andrea Mariani

Med cirka 1 500 utställare och närmare 300 000 förväntade besökare 2023 är möbelmässan i Milano världens största mötesplats för design och inredning.

Salone del Mobile äger rum den 18–23 april och bland årets utställare finns fyra av TMF:s medlemsföretag; Karl Andersson & Söner, Blå Station, Abstracta och Gemla. Dessutom har Dux respektive Tarkett aktiviteter i centrala Milano. Samtliga är överens om att mässan utgör ett viktigt datum i den internationella designkalendern. 

– Efter pandemin tror många att världen ser helt annorlunda ut, att sättet man gör affärer har förändrats avsevärt. Och det är delvis sant. Men det är inte mycket som slår ett fysiskt möte där man får möjlighet att känna, klämma och prova möbler. Mässan handlar om att bygga relationer och bredda sitt nätverk och det är därför viktigt för oss att vara på plats, säger Benny Hermansson, vd på Gemla.

Det småländska möbelföretaget Karl Andersson & Söner ställde ut för första gången år 2002 och de beskriver mässan som en gemensam plattform för branschen och en exportmotor för företagen.

Det är en internationell mötesplats där vi träffar våra kunder, befintliga och nya, från Europa och övriga världen. Mässan är viktig för det är en möjlighet för kunden att bilda sig en uppfattning om hur en produkt ser ut, uppleva funktion och även att träffa människorna bakom företaget och produkten, säger Sara Wadskog, marknadschef på Karl Andersson & Söner.

Möbelbranschen går som helhet bra i ett stundande oroligt marknadsklimat och det finns en stor efterfrågan på svenska möbler och svensk inredning internationellt. Sverige är Europas tionde största exportör av möbler, och på plats 17 i världen. Drygt 75 procent av svensk möbelproduktion exporteras till andra länder. 

– Milanomässan är en viktig marknadsplats för flera av våra medlemsföretag så det är glädjande att mässan är i gång igen. Svenska möbel- och inredningsföretag har sedan länge gjort avtryck internationellt, våra medlemsföretag är cirkulära och innovativa pionjärer på den internationella scenen, säger Cecilia Ask Engström, bransch- och näringspolitisk chef på TMF.   

I höstas, i samband med Stockholm Design Week, lanserade TMF den engelskspråkiga plattformen, Boundless Swedish Design – webbplats och instagramkonto – där man lyfter branschens gränslösa satsningar, fysisk export så väl som innovativa lösningar, i form av kvalitet, inkludering, och – inte minst – hållbarhet.

Salone del Mobile kommer att frontas på plattformen under designveckan.

Boundless Swedish Design - här kan du ta del av företagens berättelser