AVTAL17; 1,5 % i löneökningstakt stärker svensk konkurrenskraft

Idag lämnar vi ett bud till Facken inom industrin på 1,5 % i löneökningstakt. Nivån är avvägd för att stärka industrins konkurrenskraft och därmed förutsättningarna för hela den svenska ekonomin. På denna nivå är Trä- och Möbelföretagen (TMF), Teknikföretagen, Livsmedelsföretagen, IKEM, SLA, Grafiska Företagen och TEKO beredda att träffa en överenskommelse på ett, två eller tre år.

- Eftersom Sverige är beroende av att kunna exportera är det direkt avgörande att löneökningstakten hamnar på en nivå som gör det möjligt för våra företag att konkurrera med företag i Europa och resten av världen. Inom trä- och möbelindustrin är vi måna om att behålla produktionen, och därmed jobben, i Sverige, säger Eva Glückman, förhandlingschef på TMF.

Budet är utformat i enlighet med Industriavtalets syfte att parterna måste ta ansvar för industrins internationella konkurrenskraft. Förhandlingarna måste ske med ett långsiktigt perspektiv och ge förutsättningar för konkurrenskraft, både i en stark och en svag global industrikonjunktur. Det måste ske genom att generella förutsättningar för industriell verksamhet stärks i Sverige. Det måste också ske genom att kostnadsnivåerna hålls nere, särskilt i det mycket osäkra konjunkturläge som vi nu befinner oss i. Och det måste ske genom att exportindustrin sätter ett tydligt "märke" i procent för hela arbetsmarknaden.

Budet är utarbetat mot bakgrunden av att svensk exportindustri är inne i en långvarigt negativ trend med förlorade arbetstillfällen, svag produktivitet och tappade marknadsandelar. Arbetskraftskostnaderna har under flera år stigit mer än i våra viktiga konkurrentländer, både nominellt och reellt.

Läs mer om avtalsrörelsen på tmf.se/avtal17.

För mer information, kontakta gärna:
• Eva Glückman, förhandlingschef TMF, 08-762 72 05, eva.gluckman@tmf.se
• David Johnsson, vd TMF, 08-762 72 67, david.johnsson@tmf.se