”Vi vill öka vår försäljning på de brittiska öarna”

- Exportsatsande Ragnars redo för skräddarsydd matchmaking i London

Foto: Pressbild

Ragnars Inredningar är ett av tolv företag som åker med på TMF:s stundande London-satsning den 20-22 september – en företagsanpassad resa i samband med London Design Festival där matchmaking och möten med potentiella samarbetspartners och/eller kunder ska göra en redan stark exportindustri ännu starkare. Och exportchefen Christine Kahrs hoppas mycket på de tre dagarna.

- Vi har höga förväntningar gällande London - både på matchmaking-eventet på svenska ambassaden i regi av TMF och Business Sweden, men också för att vi ställer ut med egen monter på Material Matters, som är en del av London Design Festival. Ragnars hoppas kunna nå ut till besökande arkitekter, återförsäljare och slutkunder i samband med mässan. Vi vill öka vår försäljning på de brittiska öarna.

Ragnars Inredningar hade – i likhet med många svenska möbelföretag - en utmanande tid under pandemiåren 2020-2021. De tvingades dra ner på personal och minskade sin omsättning med cirka 30 procent, och är fortfarande inte helt tillbaka när det gäller rekryteringsbiten.
Forserumsföretaget, som sedan tidigare har Norge, Finland, Danmark och Tyskland som exportmarknader, är nu i faggorna att börja jobba gentemot Storbritannien och därmed kommer Londonresan oerhört lägligt. Ragnars räknar med en klart ambitiösare exportsatsning 2023.

Hur kan man som möbelföretag förbereda sig för en ny marknad?
- Bra förarbete, och insikt gällande en ny marknad, menar Christine Kahrs. Vi fick en omfattande rapport från TMF/Business Sweden förra året om den brittiska möbelmarknaden och den gav lärorik läsning. Vi måste även se till att allt material vi har är på engelska. På marknader vi är bekanta med fokuserar vi mer på nyheter, men på en okänd marknad måste vi visa vilka vi är och berätta vår historia för kunder som inte vet något om oss sedan tidigare.

Foto: Pixabay

Har ni redan nu någon önskad kund eller samarbetspart i Storbritannien?
- Ja, vi har jobbat med en återförsäljare i London i flera år. Vi har även fått en suverän agent på plats, som har ett stort nätverk. Ragnars satsar stort på den brittiska marknaden med ett nyöppnat showroom i London, en monter på Material Matters och vi har redan anmält oss till Workspace Design Show som äger rum i februari nästa år. Eftersom vi är ett premiummärke vill vi arbeta med kontraktshandlare som även representerar andra premiummärken.

Tänker ni på annat sätt gentemot brittiska marknaden jämfört med andra?
- Egentligen inte. Eftersom Ragnars är starka på att skapa skräddarsydda kontorslösningar i samarbete med arkitekter, kommer arbetet med arkitekter att vara kärnan i vår strategi. Men med tanke på att nätverkande är ännu viktigare i Storbritannien än i Sverige är det bra att vi har en agent som har goda relationer i arkitektvärlden. Det finns lite mer försiktighet att iaktta när det gäller elektriska komponenter, dokumentation och brandföreskrifter i Storbritannien jämfört med de flesta EU-länder och Norge.

TMF:s skräddarsydda resor till London & Köln
Genom finansiering från Tillväxtverket, regeringsinitiativet Swedish Design Movement samt regionerna Skåne, Västra Götaland, Kronoberg och Jönköping fortsätter TMF:s långsiktiga exportsatsning för svensk möbelindustri - i form av företagsanpassade resor till London och Köln. Londonresan sker den 20-22 september – i samband med London Design Festival – medan resan till Köln den 25-27 oktober sammanfaller med Orgatec, en etablerad mässa med fokus på möbler för kontor och offentlig miljö.
Tolv personer följer med på respektive resa där det – i samarbete med Business Sweden - erbjuds matchmaking och möten med potentiella samarbetspartners och/eller kunder.
Under kommande år planeras kompletterande projekt, aktiviteter och möten för företagen gällande TMF:s långsiktiga exportsatsning – allt i syfte att öka svensk export av möbler och inredning.

Läs mer om Export & Marknad på TMF:s webbplats.