"Digitalisering är ett jättestort förändringsverktyg, där det handlar om att engagera och få med sig personalen"

Digitaliseringen är på väg att förändra svensk industri i grunden. Men med ny teknik kommer också stora utmaningar för företagen. – Digitalisering är ett jättestort förändringsverktyg, där det handlar om att engagera och få med sig personalen, säger Magnus Mörstam, från Intelliger, under TMF:s digitala produktionsdag på Träcentrum i Nässjö.

Text: Pierre Henriksson, Mediaspjuth

Från 1965 har datorkraften fördubblats var 18:e månad och digitaliseringen har blivit har blivit den fjärde revolutionen inom industrin – efter ångmaskinen, elektriciteten och datoriseringen.
Men är det ett måste eller kan man motstå den nya tekniken?

Under TMF:s digitala produktionsdag på Träcentrum i Nässjö diskuterades frågan med närmare 100 deltagare. Magnus Mörstam var en av föreläsarna, som berättade om såväl de möjligheter som utmaningar digitaliseringen skapar för svensk industri.

– Bara under 2013 togs det fler bilder än på hela 1900-talet. Och det var för fem år sedan. Om vi tycker att det går fort nu, är det inget mot vad som kommer att hända framöver. Utmaningarna ser så klart olika ut för varje företag, men det finns gemensamma nämnare, säger han.

Först och främst, menar Magnus Mörstam, måste svenska företag gaska upp sig och tro på sig själva.

– Det handlar det om att skaffa sig insikt om digitaliseringens effekter, förstå situationen, inspireras av andra och bestämma färdriktningen.

Och för att lyckas får man inte glömma bort de mjuka egenskaperna, som blir allt viktigare.

– Vi måste vara öppna för förändring och ny kunskap. Det kan innebära att vi måste få in ny kompetens, som har förståelse dels för verksamheten, dels vilken teknik som finns tillgänglig och kan bli möjliggörare, säger Magnus Mörstam.

Samuel Holmström håller med. Han är ägare och vd för Lundqvist Trävaru AB sedan ett par år tillbaka, då han tillsammans med en kollega förvärvade majoriteten av företaget. Han hade då varit anställd i ett antal år och insåg vilka möjligheter som fanns att förflytta företaget från att vara en traditionell trävaruindustri till att bli ett av Sveriges modernaste företag. Han ville skapa ett Google för byggbranschen.
– Vi inspirerades mycket av Richard Branson, med allt det han har gjort i form av rymdresor, kasinon, banker, spelutvecklingsföretag och liknande. Ja, inte verksamheten i sig, utan tanken på att göra något riktigt stort. Tänk om nästa Google kunde uppstå i Öjebyn utanför Piteå, och inte i Silicon Valley?

Sagt och gjort. Inspirerade av tv-spelet Sims anställde de en dataspelsgrafiker och spelutvecklare, ett beslut som har blivit en av nycklarna till succén. Från att ha jobbat med disketter när Samuel började på Lundqvist Trävaru år 2010 sitter de nu på ett eget system, där kunderna själva får bygga sitt hus via nätet och en e-handel som står för 98 procent av verksamheten.

En annan nyckel – kanske den största – har varit den interna personalkulturen, menar Samuel.

– Vi tror att människor blir bättre om de får förtroende och känner stolthet över företaget de jobba för. Vi har bland annat infört flextid även i produktionen, och även att all personal under 20 procent av arbetstiden får jobba med ett projekt de själva verkligen brinner för. Vi vill fostra personalen till att bli entreprenörer, säger Samuel och fortsätter:

– I vår kultur har förändring därmed blivit en del av vår vardag och det är personalen som driver vår dagliga utveckling av systemet. En viktig del handlar också om att tillåta att diskutera varandras idéer, oavsett hur sjuka de än må vara.

En av de stora utmaningarna för en digital förändringsprocess är tiden. Många företag har svårt att ta vara på alla goda idéer, på grund av bristande resurser. ¨

– Där finns vi till hjälp och bidra med olika saker. Utan någon som helst avkastning ska vi hjälpa företag att utvecklas inom bland annat digitalisering, säger Joakim Brobäck, vd för Träcentrum, som stod värd för TMF:s digitala produktionsdag.