Vad intresserar amerikaner när det gäller svenska hus?

Vad intresserar amerikaner när det gäller svenska hus och vårt sätt att ta sig an huskonstruktion? Scott Hedges har verkat i Sverige sedan 2006 – de senaste åren med att marknadsföra svensk trähusindustri och svensk byggkunskap till Kanada och sitt hemland USA. Här delar han med sig av sina erfarenheter och intryck.

Scott Hedges är ägare till teknikföretaget Bygghouse, som importerar och säljer proudkter och teknik från Sverige i Nordamerika. Han har tillbringat de senaste fyra åren med att marknadsföra maskiner, konstruerade i Sverige, för amerikanska och kanadensiska husbyggare. Hedges har även tagit dussintals olika nordamerikanska företag till Sverige och gjort dem uppmärksamma på den starka svenska trähusindustrin. Dessutom har Bygghouse genomfört flera projekt i samarbete med Lindbäcks Bygg.

Scotts Hedges presentation kommer att ta upp några av de saker som nordamerikanska husbyggare intresserar sig för när det gäller den svenska husbranschen, samt belysa några av de projekt i USA och Kanada som har vänt sig till Sverige för teknisk rådgivning för att därmed kunna utveckla och förbättra sitt eget byggande. Hedges går även in på sin ambition att utöka konsulttjänster till amerikanska företag och därmed bygga fler broar mellan svenskar och amerikaner – två länder som har en lång tradition av att utbyta idéer inom byggsektorn.

Scott Hedges kom i kontakt med Sverige första gången 2006 när hans hustrus företag bad henne att ta ett jobb i Uppsala. Scott följde med och fick snart anställning hos en byggentreprenör som bl a hade uppdrag för Götenehus. Scott Hedges intryck – inte minst ifråga om effektiviteten och kvaliteten kring svenskt husbyggande och huskonstruktion - fick honom att starta bloggen "Letters from Sweden" som tog upp hur svenska byggare löste utmaningarna att bygga hus med mindre arbetskraft och samtidigt bättre energiprestanda.
Scott Hedges har talat på konferenser i Australien, Nya Zeeland, Kanada och USA. Efter att ha arbetat som konsult till flera entreprenörer i USA etablerades Bygghouse för att jobba fullt ut mot den amerikanska marknaden, och företaget lanserade "WarmFörm Foundation" - baserat på den svenska metoden att bygga välisolerade plattor.
Scott Hedges har även en målsättning att övertyga Skansen om att "1954 Elementhus" ska bli en permanent utställning i friluftsmuséet –för att visa upp historien och utvecklingen av kreativt tänkande inom trähuskonstruktion (Läs mer om kampanjen på Facebook).