Regeringen fortsätter internationell satsning på designlandet Sverige

- det nya Designprogrammet för fem miljoner under 2020

Den internationella bilden av Sverige som designnation ska nu fortsätta stärkas. Regeringen investerar fem miljoner kronor under 2020 i den nya exportstrategin för att marknadsföring av svensk design ska bidra till ökad export från Sverige. Visit Sweden har fått uppdraget i samarbete med Svensk Form, Svenska institutet, Sveriges Arkitekter, Swedish Fashion Council och Trä- och Möbelföretagen.

Mellan 2016 och 2019 satsade regeringen på att göra design, mode och arkitektur i Sverige mer känt internationellt, och nu investerar man i en fortsättning. 
Visit Sweden kommer att genomföra uppdraget i nära samarbete med Svensk Form, Svenska institutet, Sveriges Arkitekter, Swedish Fashion Council och TMF – Trä- och Möbelföretagen. Även regioner och städer i Sverige kommer att vara engagerade i samarbetet. Tillsammans ska man öka den internationella kännedomen om Sverige som designnation, få fler turister att välja Sverige för att upptäcka arkitektur och design på plats och öka försäljningen av hållbara designprodukter och designtjänster till utlandet.

Det nya Designprogrammet kommer att ha ett tydligare fokus på hållbarhet inom bland annat design, mode, arkitektur och turism än tidigare. Målet är att öka den ekonomiska tillväxten på lång sikt i landets regioner och för de svenska företagen och samtidigt balansera den med social och miljömässig utveckling.

- Det är fantastiskt roligt att vi tillsammans får förtroendet och möjligheten att hämta hem ännu mer av det ökade intresset för svensk design utomlands. Det finns många designintresserade i världen, människor som också är nyfikna på att uppleva Sverige och svensk livsstil, säger Michael Persson Gripkow, programansvarig för Designprogrammet och Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden.

Svenska institutet (SI) blir ny partner i samarbetet, men har redan tidigare genomfört insatser i det senaste Designprogrammet tillsammans med de övriga deltagarna.

Det program för design som avslutas under 2019, Swedish Design Moves, var en fyrårig satsning från regeringen på 7 miljoner kronor per år. Enbart under 2017 och 2018 har en rad aktiviteter genomförts. Designprogrammet har arrangerat 16 internationella event i Tokyo, Milano, New York, Paris och London, bland annat Sveriges officiella utställningar under designveckan i Milano. 64 visningsresor för medier och influerare har arrangerats till Sverige och fler än 260 design-, mode- och arkitekturföretag har varit med och skapat synlighet för Sverige och sina produkter. Fokusmarknader för satsningen har varit Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA och Japan.

Aktörerna i designsamarbetet föbereder nu en handlingsplan för 2020 där man bland annat kommer att lyfta fram designlandet Sverige under Stockholm Design Week och designveckan i Milano..

- Vi är redan i startgroparna för att bidra till en ökad designexport och lyfta fram mer av hållbar design för designintresserade människor i världen. Svenska företag inom design ligger långt fram inom hållbara produkter och tjänster, och det stärker intresset för Sverige internationellt. Vi vill också att fler ska besöka designdestinationen Sverige och få dem att stanna längre och upptäcka mer, säger Michael Persson Gripkow.

Mer om regeringens exportstrategi.