"En unik mötesplats med unika möjligheter"

TMF:s vd David Johnsson välkomnar till årets Almedalen där TMF arrangerar tre av cirka 3 400 (!) utannonserade seminier. Dessutom är vi delaktiga samt samarrangör till ytterligare några. "En unik mötesplats med unika möjligheter", menar David och hoppas att Almedalen skall kunna fortsätta att vara den öppna, fria och demokratiska arena för menings- och kunskapsutbyte som den utvecklats till.

"Årets Amledalsvecka slår rekord. Igen. I år kommer, i skrivande stund, 3 400 seminarier att genomföras. Redan förra året kändes det fullt och då förekom ungefär 1 000 färre arrangemang. På något sätt fungerar det ändå och jag hoppas verkligen att Almedalen skall kunna fortsätta att vara den öppna, fria och demokratiska arena för menings- och kunskapsutbyte som den utvecklats till. Det är en unik mötesplats med unika möjligheter.

Under veckan arrangerar TMF tre egna seminarier. Flera av våra medarbetare kommer dessutom att medverka i paneler och som expertet på andras arrangemang. Förutom våra seminarier kommer vi även att ordna ett antal middagar för politiker, journalister, beslutfattare och företagare med teman som anknyter till våra viktigaste sakfrågor.

I kommer våra egna seminarier att handla om hur man med småhusensbyggandets hjälp kan uppnå den varierade staden. 7 av 10 svenskar vill bo i småhus. Hur vi får in dessa i en modern urban stadsplanering kommer bland andra bostadsminister Stefan Attefall att diskuttera.

Ett annat seminarium vi arrangerar handlar om hur dagens upphandlingsregler systematiskt motverkar konkurrensen i möbelbranschen och framförallt hur nya regler kan förhindra detta. Medverkar i detta arrangemang gör riksdagspolitiker, jurister och möbelföretagare.

Slutligen försöker vi bidra med lösningen till ett av våra allra allvarligaste problem, ungdomsarbetslösheten. Många ungdomar går utan arbete samtidigt som industrins arbetskraftsbehov är enormt. Hur kan företag och ungdomar mötas och vad är samhällets roll?

Vi hoppas på välbesökta seminarier där viktiga frågor kan ventilers under öppna och konstruktiva former.
Kanske ses vi där?

Varmt välkomna!"