Oscar Axhede: "Vill man vara en del av framtiden - sätt användaren i centrum!"

Sveriges ledande möbelföretag samt experter på Norges möbelmarknad fanns på plats under Möbeldagen, den 7 november, på Elmia Kongress- och Konserthus i Jönköping. Men inte minst höll entreprenörerna Oscar Axhede och Petrus Palmér uppskattade föredrag om innovativt tänk och idéer som utmanar användarperspektivet samt gränslandet mellan mode, livstil, design, och teknik. Möbeldagen är ett arrangemang av Trä- och Möbelföretagen (TMF), i samverkan med forskningsinstitutet RISE.

"När olika branscher och innovationer sammanstrålar - DÅ händer det saker!"
"Det handlar inte om destinationen - bara riktningen!"
"Ligg framför kurvan - inte bakom!!! Bli superrelevant"

Citaten tillhör Oscar Axhede, chief evangelist och co-founder till Zound Industries/Urbanears, och en entreprenör som utmanar på flera spännande sätt.
Under en halvtimme talade han till möbelbranschen på årets Möbeldag och tog med deltagarna på en resa från hörlurar, högtalare, bilar, sneakers, cyklar, segelbåtar, lampor, till nycklar. Den gemensamma nämnaren var att många av de produkter vi använder gått ifrån funktion till design, för att nu snarare handla om teknik. Och hela tiden handlar det om att ett tveklöst persepektiv enligt Oscar Axhede.

- Vill man vara en del av framtiden - sätt användaren i centrum!

Möbeldagen 2017 invigdes med en dragning av Flokks Sverigechef Johanna Hedström – en skandinavisk producent som vill växa i Europa och som tidigt anpassat sig till behoven av en förändrad kontorsmiljö - och var sedan upplagt efter tre teman;

  • "Så blir vi starkare på den norska marknaden"
  • "Möbelbranschen och närliggande kreativa branscher - synergier och framtid"
  • "Öka tillväxten med hjälp av en ingenjör"

Norge är det land i Europa som spenderar mest på möbler per capita och förmiddagen ägnade åt att analysera en marknad där Sverige redan är starka men där det finns potential att växa ytterligare.

Vid Möbeldagen medverkade även Petrus Palmér, grundare/vd på Hem som tänker i nya banor när det gäller design och distribution och en framtida, mer digital möbelindustri.
Dessutom berättar småländska sängtillverkaren Viking Beds of Sweden om sina lyckade erfarenheter av satsningen "Den förste ingenjören".

Citat från dagen


TEMA NORGE; HUR BLIR VI STARKARE PÅ DEN NORSKA MARKNADEN?

"Det som påverkar Norge, påverkar Sverige. Marknaden och den politiska utvecklingen är beroende av varandra."
Norge är ett av de länder som är mest likt Sverige, MEN det finns kulturella skillnader. Gör din hemläxa och tänk inte "hur svårt kan det vara...?
"Ser till att välja, inte att bli vald."
Mimmi Goude, handelssekreterare, Business Sweden Norge.

"Vi upplever en kontorsrevolution - det traditionella kontoret är en utdöende ras...."
"Nobody is in business for fun - but that does not mean you can´t have fun doing business."
Heidi Krohn Olsen, daglig ledare, Krohnark (interiörarkitekt)

"Norsk design är inte längre en design som är knuten till sin nationella industri. Inget särdrag men stor mångfald och internationellt erkända. Det finns en stolthet för norsk design i Norge!
"Jag tror vi kommer se en distributionsrevolution."
Torbjörn Anderssen, möbeldesigner och partner, Anderssen & Voll

"Visst har desgnmedvetenheten ökat i Norge, men fortfarande är pris i en offentlig upphandling ett väldigt viktigt kriterium. Livslängden på en möbel har också gått ner kraftigt."
Egil Sundet, branschchef, Norsk Industri

"Dansk industri/design - de har framgångsrik marknadsstrateg men jag vill framhålla de svenska företagens pålitlighet, kvalitetstänk och högre krav på miljö."
Terje Furu, daglig ledare, Lindbak, Norges största fristående återförsäljare av kontorsmöbler.

TEMA MÖBELBRANSCHEN OCH NÄRLIGGANDE KREATIVA BRANSCHER - SYNERGIER OCH FRAMTID

"Möbelbranschen- eller snarare världen har ändrats enormt och vi behöver tänka i nya banor angående Inköparen och konsumenten."
"Ju mer värde vi kan applicera till en produkt, ett varumärke - ju mer relevant blir den. Du går in för att köpa kläder och kommer ut med sax och soffa."
"Hem envisions a near future where great design is easy to find, sustainble to buy and easy to live with."
"Vi ökade omsättningen med 200 % på ett år utan en enda säljare anställd..."
Petrus Palmér, vd/grundare, Hem (möbeldesigner i grunden)

"The key för framtida användare; att vilja köpa det som inte finns."
"2030/2040 är det kanske fortfarande användaren som vet vad han vill ha, men kanske inte att man vill äga det."
Anders Englund, grundare, Offecct

"Framtidens företag är de som är bra på förändring – man måste vara det för att överleva, och är man inte beredd på det blir det tufft....."
Oscar Axhede, chief evangelist och co-founder Zound Industries/Urbanears.

TEMA 3: "DEN FÖRSTE INGENJÖREN"

"Vi har mycket av lära av bilindustrin när det gäller kundkrav, att hålla leveranstider etc. "
"Mycket av rekryteringen framöver kommer att handla om den digitala tekniken."
David Andersson, Träcentrum

"Det som inspirerar mig är de snabba beslutsvägarna i ett mindre företag. Vi kan bestämma en grej på fredag och implementera det på måndagen. "
"Bra att få in någon från annan bransch med nya ögon, då växer ofta hela företaget."
Björn Sigurd, nyanställd ingenjör på Viking Beds of Sweden

"Om du någon gång funderar under veckan, hur ska jag hinna med detta också..? Anställ en ingenjör."
Magnus Söderberg, vd Viking Beds of Sweden

Hör TMF:s vd David Johnsson om Möbeldagen 

Eftermiddag, P4 Jönköping (ca 18 minuter in i programmet)